Historieporten

I Avedørelejren blev det opsyn foretaget af en vagt, som sad i Vagtbygningen, der er bygningen til venstre i Hovedporten til Avedørelejren. Bygningen var i brug som vagt og arrest helt ind til militæret officielt rykker ud af Avedørelejren i marts 1996. Herefter blev bygningen udlejet til forskellige private firmaer, indtil 2021, hvor Forstadsmuseet rykkede ind. Forstadsmuseet har med ”Historien i Gaden” formidlet Hvidovre og Brøndbys lokalhistorie på en utraditionel måde. Hovedformålet er at fortælle om forstadens glemte historier, dér hvor de er sket, og hvor borgerne i forvejen færdes. Dette har indtil 2021 været igennem permanente eller midlertidige installationer, foldere, hjemmeside og levende formidling, men nu rykkede Forstadsmuseet for første gang indenfor. Hovedporten er omdannet til Historieporten, hvor alle er velkomne til at komme indenfor, se den gamle vagtbygning, lade sig inspirere af et mindre udsnit af forstadens glemte historier, for selv at tage ud og opleve historien i Brøndby og Hvidovre.

Besøg Historieporten og få gode historier!

Historieporten i Avedørelejren er åben søndag-torsdag fra kl. 10-15 og der er gratis adgang.