Hvidovre Station – Fra trinbræt til station

På Hvidovre Station opdaterer skærmene S-togenes hyppige ankomster og afgange. Stationen er for mange Hvidovre-borgere et centralt punkt, når de skal til og fra skole eller arbejde. For 80 år siden var virkeligheden en anden. Dengang kunne man slet ikke tage toget til Hvidovre…

Før Hvidovre Station

I 1847 blev Roskildebanen anlagt, som var Danmarks første jernbanestrækning. Ruten gik fra København til Roskilde og gik igennem Hvidovre. Der skulle dog gå næsten 100 år, før toget stoppede i Hvidovre. Først i 1935 kunne Hvidovres borgere stige på toget fra deres egen by.

Den første, beskedne station

Trinbrættet, der officielt hed ”Hvidovre Holdeplads”, skulle ligge på Hvidovrevej ved grænsen mellem Rødovre og Hvidovre. Hvidovre Avis spåede, at det nye tiltag ville blive fuldstændig revolutionerende og en Appelsin i Turbanen for kommunen: Udviklingen af Kommunen til den side, har hidtil staaet noget i Stampe, hvilket de trafikale Forhold har været Aarsagen til. Men efter at disse Arealer nu saa godt som flyttes Raadhuspladsen en halv Time nærmere, vil der sikkert her sætte en Udvikling og Bebyggelse ind, som vi ikke før har set i Kommunen.

Trinbrættet blev taget i brug 6. oktober 1935. S-togene kørte endnu ikke. I stedet var det de nye motortog, som var blevet sat ind på strækningen mellem København og Roskilde, der kom til at betjene passagererne fra Hvidovre. En tur fra Hvidovre til København kostede 35 øre for en enkeltbillet og 55 øre for en returbillet. Selvom holdepladsen ikke længere er i brug, kan man stadig se den oprindelige opgang til trinbrættet på baneskråningen ved Aldi.
Stedet blev betragtet som en ”holdeplads med billetsalg” og der var et lille skur på venstre side af Hvidovrevej. En trappe af træ førte passagerne op til en smal perron, hvor der var et læskur og en stander med et skilt. Skiltet kunne rejses som tegn til lokoføreren om, at her var der passagerer, som gerne ville med. I 1942 blev skuret afløst af en bedre bygning, som udover billetsalg og godsekspedition også rummede en kiosk.

Da S-toget kom til Hvidovre

Den 17. juni 1953 åbnede DSB en ny S-togsstation i Hvidovre, som fra dag ét var en stor succes. Hvidovre Avis fortalte under overskriften Publikum stormede S-toget, hvordan langt over 1000 rejsende benyttede S-toget den allerførste dag. Det var flere, end billetsalget kunne nå at ekspedere. Mange fik derfor ikke købt billet, inden de satte sig på S-toget, men konduktørerne bar over med det.

Den nye 20 kilometer lange S-togbane fra København til Glostrup havde kostet 20 millioner. S-togene tilbagelagde hele strækningen på 16 ½ minut. Efter bare en måned blev S-toget dagligt benyttet af cirka 3000 mennesker fra Hvidovre Station, ca. det samme som i dag. Ved en trafiktælling i 2013 var antallet af daglige påstigninger på Hvidovre Station 2700.