Opgaverne og forslag til undervisningsforløb er udarbejdet af en lærergruppe fra Hvidovre, Brøndby og Greve Gymnasium. Opgaveformuleringerne skal ses som inspiration til tværfaglige opgaveformuleringer projekter i gymnasiet mellem matematik, historie og samfundsfag. Hjemmesiden kan også bruges som udgangspunkt for elevernes egne projekter om forstaden; både i forbindelse med den almindelige undervisning og som udgangspunkt for SRP/SSO i 3.g / 2. HF.
Opgaverne lægger op til at arbejde med udvalgte kilder på hjemmesiden. Der er mulighed for at lave både kvalitative og kvantitative analyser af udviklingen af de forskellige forstæder til København i perioden 1950 og frem.
Opgaver til matematik/naturvidenskab
Inspiration til tværfaglige opgaveformuleringer i gymnasiet
Indbyggertal i udvalgte områder i Køge Bugt-området 1925-2010
Opgave til samling af grafer over indbyggertallet i udvalgte områder i Køge Bugt regionen 1925-2010
Befolkningsudvikling i Køge Bugt regionen – opgaver i procentregning og indekstal
Spil – Køge Bugt Villaby (regnearksmodel til spillet)
Historisk befolkningsudvikling kommuner – rådata
Befolkningstæthed i kommuner i Køge Bugt regionen
Kildebrønde – logistisk befolkningsmodel
Køge Bugt – Havet ved Københavns sydvestlige forstæder i et naturvidenskabeligt perspektiv
Opgaver til historie / samfundsfag
Forløbsplan til forstaden
Livet i forstaden før og nu
Velfærdsstaten i forstaden – en komparativ kvarteranalyse.
Byplanlægning
Drømmen om den perfekte bolig i forstaden
Den historiske udvikling af ”min by”
Fortællingen om ”min by”
Oplevet byudvikling
Mellem ideal og virkelighed
Fotomaraton
Nutiden
Udvikling af byen
Ud i marken
Befolkningsudvikling i Køge Bugtområdet (fordelt på sogn – 1950-2006)
Lærervejledning
Velkommen til forstaden. Undervisningsmaterialet er udviklet af Forstadsmuseet og Greve Museum i 2013 til brug på gymnasialt niveau. At arbejde med forstæderne langs Køge Bugt giver et godt udgangspunkt for at undervise i velfærdssamfundets historie og nutid, og hvad deraf følger af demokratisering, lokal identitetsdannelse, teknologiudvikling, national sammenhængskraft, ændringer i landskabet med videre. Helt kort sagt kan materialet være med til at belyse spørgsmålet ”Hvorfor bor vi, som vi gør?”.
Materialet fungerer både som en kildesamling, hvortil du som lærer kan sammensætte dine egne opgaver og forløb eller du kan bruge de opgaver og forløb, som ligger på siden og som er udarbejdet af en lærergruppe fra Hvidovre, Brøndby og Greve gymnasier og de to museer.