Sønderkærskolen 100 år

Sønderkærskolen som den så ud i 1924, da den blev bygget. Kun to år senere måtte den udvides.

Den 25. maj trækker vi i festtøjet, når vi fejrer, at Sønderkærskolen i år har 100 års-jubilæum, og hele Hvidovre er inviteret med.

Sønderkærskolen har en særlig plads i Hvidovres historie, og er måske en af Hvidovres vigtigste bygninger. Den blev bygget imellem de to verdenskrige, hvor Hvidovres indbyggerantal eksploderede. I Hvidovre omdannedes de tidligere marker til parceller med små, primitive lysthuse, hvor familierne både fik tag over hovedet og mulighed for at blive selvforsynende. Børnene skulle selvfølgelig i skole, og efter en langvarig kamp mellem det lokale sogneråd og de nytilkomne, blev de nye indbyggere anerkendt som borgere i Hvidovre, og dermed fik børnene ret til at gå i skole i den helt nybyggede Sønderkærskole.

På den måde repræsenterer Sønderkærskolen fortællingen om et Hvidovre, der ændrede sig fra en gammel landsby til den moderne forstad, som vi kender så godt. Samtidig er den et eksempel på, hvor godt det kan gå, når en bygning får en ny funktion. Sønderkærskolen lukkede nemlig efter 88 år som almen folkeskole, men er stadig fuld af liv takket være børnene og lærerne i Hvidovre Heldagsskole, foreningerne, der hver dag bruger skolen til mange forskellige aktiviteter og Hvidovre Musik- og Billedskole. Det er værd at fejre!

Kom glad den 25. maj kl. 13-15 i den gamle skolegård og vær med til at fejre vores fælles kulturarv!

13 Velkomst til jubilæet ved Borgmester Anders Wolf Andresen

13.15 Showteam. Musikskolens dans-, sang- og musicalhold med aldersgrupper fra 5-17 år

13.30 Sambaoptog i skolegården ved Hvidovre Musikskole

13.45 Eurogym-holdet fra Hvidovre Gymnastik laver opvisning i Springcenteret.

14.20 Opvisning af Shinson Hapkido i Springcenteret

14.40 Trækning af vinder i Forstadsmuseets quiz om Sønderkærskolen ved Formand for kultur- og fritidsudvalget Kenneth Bak

14.45 Safoli-koret synger dagen af

15.00 Farvel og tak for de sidste 100 år

Hele dagen: Mød foreningerne i deres lokaler på skolen

Rosenhøj Boldklub

Hvidovre Skytteforening

Pensionistforeningen Keglerne

Shinson Hapkido

Hvidovre Gymnastik

Rosenhøj sælger mad og drikke i caféen ved boldbanerne.

Historisk filmfremvisning

Omvisninger på skolen: gratis pladsbillet hentes på dagen ved Hvidovre Lokalhistoriske Selskab, som kommer med en stand i skolegården

13.20 Omvisning ved Poul Sørensen, tidligere matematik-, fysik og sløjdlærer på Sønderkær

13.30 Omvisning ved Ole Olsen, teknisk serviceleder på Sønderkær

13.45 Omvisning ved Ole Olsen, teknisk serviceleder på Sønderkær

13:50 Omvisning ved Lone Jørgensen, tidligere lærer på Sønderkær

14:00 Omvisning ved Ole Olsen, teknisk serviceleder på Sønderkær

Jubilæet er arrangeret af Forstadsmuseet, Hvidovre Musikskole, foreningerne på Sønderkær og Hvidovre Heldagsskole.