Familien Danmark på hjul

Tag hele familien med på Forstadsmuseets store særudstilling, der på en sjov og anderledes måde formidler den nyere Danmarkshistorie med udgangspunkt i de hverdagsbiler, der gennem de sidste 50 år er blevet kåret som Årets Bil i Danmark!

Udstillingen præsenterer alle 53 vinderbiler i en flot og spændende scenografi, der sammen med historiske fotos, film og medrivende aktiviteter fortæller fem årtiers dansk kulturhistorie. De seneste 50 års kårede biler vidner nemlig ikke alene om en gennemgribende teknologi- og designudvikling, de er også et spejl af et samfund i rivende forandring og et minde over danskernes familie- og forstadsliv de sidste 50 år.

Praktiske oplysninger

24. januar – 22. april 2019

Åbningstider

Mandag-torsdag: 13-20

Fredag-søndag: 10-17

Uge 7 og 8: Mandag-fredag kl. 10-20 & Lørdag-søndag kl. 10-17

Påsken: Mandag-onsdag kl. 10-20 & Skærtorsdag-2.påskedag kl. 10-17

Entré

Voksne: 90 kr.

Børn og unge u. 18: Gratis

Gruppebillet (min 15 voksne): 70 kr.

Kombi-billet til Cirkusmuseet og Familien Danmark på Hjul: 120,-

Gratis med: Ledsagerkort, ICOM-kort, ODM-kort

Booking af rundvisning

Forstadsmuseet i Hvidovre

Mail: forstadsmuseet@forstadsmuseet.dk

Rundvisning med guide (max 25 personer pr. guide): 600 kr. plus entré

Rundvisning af skoleklasser: 500 kr.

Filmbyen 30-32

2650 Hvidovre

Se placering på Google Maps her

Parkering

Der er parkering ved indgangen i Filmbyen og på Alarmpladsen i Avedørelejren.

Offentlig transport

Med offentlig transport fra København:
Bus nr. 1 A i retning Avedøre St. stopper ved Avedørelejren cirka 300 meter fra udstillingen.

S-tog linie A og bus nr. 133 kører til Avedøre St. der ligger cirka 20 minutters gang fra udstillingen.

Find evt. vej med Rejseplanen eller DOT

Butik og Webshop

I vores museumsbutik finder du alt, hvad bilhjertet begærer: Plakater med alle Årets Biler, t-shirts med tryk, udstillingsmagasinet, broderipuder, legetøjsbiler, vaskeskind, terninger til forruden og en masse andre oplagte gaveidéer til både små og store bilentusiaster.
De samme varer kan købes i vores webshop, som du finder her.

Café

I vores hyggelig café kan du tanke hele familien op med alt fra lækre hotdogs, Hansen is, Søbogaard saft og limonade, kaffe, øl, slik og diverse snacks. Vi vægter økologi og bæredygtighed i vores sortiment.

Legeområdet

Vores legerum byder på sjove aktiviteter for hele familien. Her kan I bygge fremtidens bil i LEGO, pakke en kuffert til bilferie i tre forskellige årtier og teste, hvilket transportmiddel I hver især minder mest om.

Events

I forbindelse med udstillingen inviterer vi indenfor til en række særarrangementer, som det allerede nu er muligt at købe billetter til:

Tirsdag d. 5/2-2019 kl. 17-20: Åbne biler – kom indenfor!

Som noget helt særligt holder vi en aften med åbne biler i vores udstilling!
Tirsdag d. 5. februar fra kl. 17-20 holder vi et særarrangement hvor man har mulighed for at komme indenfor i nogle af Årets biler.
Normalt er det desværre ikke muligt at få lov til at se bilerne i udstillingen indeni – eller at tage et kig ned i motoren. Derfor inviterer vi jer, denne aften, til at nærstudere udvalgte biler, som f.eks. Simca 1307/1308 (Årets Bil 1976), Ford Capri (Årets Bil 1969) og Fiat Multipla (Årets bil 2000).

OBS! Begivenheden kræver kun normal entrépris til udstillingen (90 kr. pr. voksen).

Torsdag d. 7/2-2019 kl. 18-21: En aften om skønne og uskønne biler med Christian Grau

Kom med til et underholdende foredrag med bil- og livstilsekspert Christian Grau, der denne aften vil gøre os klogere på de sidste 50 års vindere af titlen Årets Bil i Danmark. Grau har sine egne favoritter og er klar med gode historier og anekdoter om bilerne og den Danmarkshistorie, de fortæller – historien om os og vores foranderlige livsstil, værdier og forbrug gennem de seneste 50 år.
Timm Vladimirs køkken vil undervejs sørge for snacks, gourmet-hotdogs og hjemmebrygget specialøl til alle gæsterne.
Køb billet her

Vinterferieaktiviteter i uge 7 og 8: Pak en bil eller tag på biljagt i udstillingen!

I vinterferien skruer vi op for aktiviteterne i udstillingen. Tag hele familien med og se, hvor hurtigt I kan feriepakke en Renault 19 fra 1990. Mon både kufferter, parasol, fiskestang, klapstole, picnickurv, liggeunderlag og børnenes yndlingsbamse får plads? I kan også prøve kræfter med vores biljagt eller besøge vores legerum og bygge fremtidens bil i LEGO.

Et banebrydende samarbejde mellem to museer

Udstillingen er blevet til i et unikt samarbejde mellem to museer i hver sin ende af landet, Viborg Museum og Forstadsmuseet i Hvidovre, der i fælles iver og engagement ønsker at fortælle Danmarkshistorien, som den ser ud fra førersædet i Årets Bil.

”Det er en stor fordel, at udstillingen om Årets Bil kan opleves i både Jylland og hovedstaden. Når vi tager fat i et stykke historie, der ikke er lokalt betinget, men har landsdækkende interesse, gør vi det på denne måde lettere for gæsterne at opleve udstillingen”, pointerer de to museumschefer, Brian Wiborg fra Viborg Museum og Anja Olsen fra Forstadsmuseet i Hvidovre.

Sponsorer

Udstillingen Familien Danmark på Hjul – Årets Bil 1969-2019 er blevet til med hjælp fra en række sponsorer. Viborg Museum og Forstadsmuseet i Hvidovre takker af hjertet alle de sponsorer, der har gjort udstillingen mulig.

Hovedsponsorer

Quickpot