7.-9. klasse: “Besøg Brøndby Lokalarkiv”

Besøg Brøndby lokalarkiv og lær om kilder og lokalhistorie!

I det her forløb skal eleverne have de hvide arkivhandsker på og grave i ægte kilder til deres lokale historie.
Eleverne får en kort introduktion til et lokalhistorisk arkivs arbejde samt det at arbejde med kilder. Bagefter skal de selv undersøge og vurdere ægte lokalhistoriske kilder fra Brøndby.
Den viden eleverne tilegner sig fra kilderne skal derefter fremlægges til en byvandring i lokalmiljøet, som eleverne står for!

Forstadsmuseet rummer lokalarkivet for Brøndby. I lokalarkivet finder du de vigtigste kilder til Brøndbys historie. Arkivet har til opgave at indsamle, gemme og formidle lokalhistoriske kilder.

Forløbet er delt i tre dele:
1. Klassen besøger lokalarkivet i Brøndby.
2. En underviser fra museet besøger klassen og fortæller om lokalhistoriske kilder. Klassen ser på kilder fra arkivet i grupper.
3. Klassen afholder en byvandring, hvor hver gruppe fortæller det de er kommet frem til.

Klassetrin: 7.-9. klasse

Fag: Historie & Dansk

Tidsramme: 1 lektion i arkivet, 1 lektion i klassen + den tid I bruger på rundvisningen.

Pris: Gratis for Brøndbys folkeskoler (ellers 500 kr.)

Mødested dag 1: Brøndby Lokalarkiv, Brøndby Strand Skole, Dyringparken 1, 2660 Brøndby Strand.

Mødested dag 2: Hos jer

Booking: Tlf. 36490030 eller forstadsmuseet@forstadsmuseet.dk

Omsatte læringsmål:
– Eleverne kan man med faglige begreber vurdere forskellige typer af lokalhistoriske kilder.
– Eleverne får kendskab til lokalarkivets arbejde og virke.
– Eleverne får kendskab og ejerskab til deres egen lokale historie.
– Eleverne kan udarbejde et produkt (en rundvisning), som de kan videreformidle til andre.

Lærervejledning: Hent den her!

Obs! Det er ikke muligt at booke mere end én klasse af gangen. Pt. er kildekasserne centreret omkring kilder fra Brøndbyvester.

Forløbet kan med fordel kombineres med Cirkusmuseets forløb “Kom ud over rampen”, hvor eleverne får redskaber til at performe og modet til at fejle! Det giver især mening at have forløbet inden eleverne skal gennemfører deres rundvisning. Se mere og book lige her!