“1657-1660: Da svensken plyndrede” for 4.-6. klasse

Tag klassen med til Brøndbyøster Landsby og lær om Svenskekrigene 1657-1660 i autentiske rammer! Ved at skulle leve sig ind i og udføre opgaver på vegne af personer, vi ved, levede i Brøndbyøster under krigen – landsbyens præst, den svenske soldat og bonden Jørgen, der både mister sin gård og har en utro kone – lærer eleverne om Svenskekrigene på det helt nære niveau.

I 1658 etablerede svenskerne en lejr i Brønshøj og plyndrede Københavns opland for forsyninger, D. 21. august om morgenen kom de til Brøndbyøster – en landsby på 22 gårde. Efter krigen var der 5 gårde tilbage, alt af værdi stjålet og kirken brugt til hestestald.

Undervejs i forløbet kommer eleverne rundt i Brøndbyøster Landsby og ser nogle af de steder, hvor vi ved at de svenske soldater befandt sig for 350 år siden. Til slut kommer vi en tur indenfor i Brøndbyøster Kirke, der spillede en central rolle under krigen. Her skal eleverne lave opgaver i grupper og til slut fremlægge deres opgaver for hinanden og for klassen.

Klassetrin: 4.-6. klasse

Fag: Historie & Dansk

Tidsramme og pris: 1½ time og 500kr (Gratis for Brøndbys folkeskoler).

Mødested: Brøndbyøstervej 93, 2605 Brøndby

Booking: Tlf. 36490030 eller forstadsmuseet@forstadsmuseet.dk

Litteratur til den forberedende undervisning: Fås ved booking eller kan hentes her: “Indblik og udsyn. Renæssance”,  “Svenskerkrigene”, “Karl Gustav-krigene” og Faglige links til læreren

Opfølgende undervisning retur på skolen: Efter forløbet kan klassen arbejde videre med kanonpunktet “Statskuppet 1660”. Litteratur hertil fås ved booking eller kan hentes her: “Indblik og udsyn. Renæssance” og “Statskuppet 1660. Historiefaget.dk”

Færdigheds- og vidensmål: Undervisningen understøtter historiekanonpunktet “Statskuppet 1660”.

Omsatte læringsmål: 
• Eleverne får kendskab til perioden omkring Svenskekrigene (1657-1660).
• Eleverne kan forklare, hvilke konsekvenser Svenskekrigene havde for Danmark.
• Eleverne kan redegøre for, hvordan Svenskekrigene påvirkede deres lokalområde.
• Eleverne kan udarbejde et produkt, der kan bidrage til deres kulturteknik mappe.
• Eleverne kan tilpasse genre og sprog for at efterligne en historisk tekst.

 

Læs om hele forløbet: Lærervejledning “1657-1660: Da svensken plyndrede”