4.-6. klasse: “Da svensken plyndrede”

Tag klassen med til Brøndbyøster Landsby og lær om Svenskekrigene 1657-1660 i autentiske rammer!

Under forløbet kommer eleverne til at samarbejde, udforske og være nysgerrige sammen. For hvordan var det at leve under Svenskekrigene? Og hvad skete der med de personer der boede i landsbyen?

Undervejs i forløbet kommer eleverne rundt i Brøndbyøster Landsby og møder nogle af de personer, vi ved, levede i Brøndbyøster under krigen – herunder landsbyens præst, den svenske soldat og bonden Jørgen, der både mister sin gård og har en utro kone. De kommer også til at se steder, hvor vi ved at de svenske soldater hærgede for 350 år siden. Til sidst kommer vi en tur indenfor i Brøndbyøster Kirke, der spillede en central rolle under krigen. Her skal eleverne samarbejde om at skabe fysiske og historiske breve i grupper. Til slut fremlægger de deres breve for hinanden og for klassen.
Gennem brevskrivningen og ved at skulle leve sig ind i og samarbejde om at udføre opgaver lærer eleverne om Svenskekrigene på det helt nære niveau.

Baggrund: I 1658 etablerede svenskerne en lejr i Brønshøj og plyndrede Københavns opland for forsyninger. D. 21. august om morgenen kom de til Brøndbyøster – en landsby på 22 gårde. Efter krigen var der 5 gårde tilbage, alt af værdi stjålet og kirken brugt til hestestald.

Klassetrin: 4.-6. klasse

Fag: Historie & Dansk

Tidsramme og pris: 1½ time og 500kr (Gratis for Brøndbys folkeskoler).

Mødested: Brøndbyøstervej 93, 2605 Brøndby

Booking: Tlf. 36490030 eller forstadsmuseet@forstadsmuseet.dk

Litteratur til den forberedende undervisning: Fås ved booking eller kan hentes her: “Indblik og udsyn. Renæssance”,  “Svenskerkrigene”, “Karl Gustav-krigene” og Faglige links til læreren

Opfølgende undervisning retur på skolen: Efter forløbet kan klassen arbejde videre med kanonpunktet “Statskuppet 1660”. Litteratur hertil fås ved booking eller kan hentes her: “Indblik og udsyn. Renæssance” og “Statskuppet 1660. Historiefaget.dk”

Hvem er ven, og hvem er fjende?
Fredericia Museum og Malmö Museer har sammen udviklet et undervisningsmateriale om Svenskekrigene, der bearbejder danske og svenske kilder til krigen. Det er frit tilgængeligt og kan med stor fordel bruges som evaluering til vores forløb, da det både beskæftiger sig med historiebrug og tendenser i kilder.
Hent materialet her!

Færdigheds- og vidensmål: Undervisningen understøtter historiekanonpunktet “Statskuppet 1660”.

Omsatte læringsmål:
• Eleverne får kendskab til perioden omkring Svenskekrigene (1657-1660).
• Eleverne kan forklare, hvilke konsekvenser Svenskekrigene havde for Danmark.
• Eleverne kan redegøre for, hvordan Svenskekrigene påvirkede deres lokalområde.
• Eleverne kan udarbejde et produkt, der kan bidrage til deres kulturteknik mappe.
• Eleverne kan tilpasse genre og sprog for at efterligne en historisk tekst.

Lærervejledning: Kan hentes her.