7.-9. klasse: “Bygget af velfærd”

Tag klassen med til Brøndby Strand eller Avedøre Stationsby, og lær om det danske velfærdssamfund og forstadens velfærdsbyggerier!

Undervejs i forløbet, skal eleverne undersøge museets kilder, samarbejde om at producere deres egne formidlingsprodukter og derved selv formidle den store historie i en helt nær ramme!

Eleverne kommer til at opleve et af velfærdssamfundets bedste eksempler på totalplanlagte velfærdsbyer: Avedøre Stationsby eller Brøndby Strand!
Vi mødes i en af byerne, hvor eleverne kommer på en dialogisk rundvisning og bagefter skal de selv, i grupper, indsamle empiri til at skabe deres formidlingsprodukter om boligområdet: en podcast, en historisk dokumentar, en reklamefilm eller en reportage.

OBS! Det er også muligt at booke forløbet som rundvisning. På den måde består forløbet kun af de forberedende lektioner samt rundvisningen.

Baggrund: Efter 2. verdenskrig var der pga. mangel på byggematerialer og arbejdskraft opstået en kæmpe bolignød inde i København. Dette forsøgte man i 1947 at løse gennem “Fingerplanen”. Forløbet fokuserer på Fingerplanens “tommelfinger”, Køge Bugt, og drømmen om de ti helt nye byer der skulle bygges der. Med eksemplificering i enten Avedøre Stationsby eller Brøndby Strand får eleverne forståelse og viden om velfærdsprincipper og drømmen om det gode liv.

Klassetrin: 7.-9. klasse

Fag: Historie, Samfundsfag og Dansk

Tidsramme: 6 lektioner i alt (1 lektion med museet). Forløbet kan også laves som en temadag.

Pris: 500 kr. (Gratis for Brøndbys folkeskoler).

Mødested:
Avedøre Stationsby: Ved Avedøre Station, pladsen mellem stationen og Store Hus, 2650 Hvidovre
Brøndby Strand: Foran Kulturhuset Brønden, Brøndby Strand Centrum 60, 2660 Brøndby Strand

Booking: Tlf. 36490030 eller forstadsmuseet@forstadsmuseet.dk

Materiale til den forberedende undervisning: Skal hentes her.

Lærervejledning: Kan hentes her.

Færdigheds- og vidensmål:
Historie – Kronologi og sammenhæng, Kildearbejde og Historiebrug
Samfundsfag – Samfundsfaglige metoder
Dansk – Kommunikation og Fremstilling

Omsatte læringsmål:

• Eleven kan gennem sin opgave (podcast, historisk dokumentar eller reklamefilm) udtrykke sig klart og varieret i tale, lyd og billeder i en form der passer til genren og situationen.
  • Eleven har viden om de forskellige genrer og genrernes kendetegn.
  • Eleven kan gennem sin opgave både planlægge, forberede, fremstille, fremlægge og evaluere et formidlingsforløb.
  • Eleven har viden om velfærdsprincipper, og hvordan de viser sig i velfærdsbyggeri.
  • Eleven kan formidle resultater af en gennemført undersøgelse af museets kilder.
  • Eleven har, gennem sin opgaveløsning, viden om brug af kulturteknikker og digitale medier til formidling.

Obs! Det er ikke muligt at booke mere end én klasse af gangen.