Forstadsmuseet vinder årets Formidlerpris!

I maj 2019 rykkede vi med “Historier i Højhuset” midlertidigt ind i et af højhusene i Brøndby Strand i forbindelse med, at fem af de 12 ikoniske højhuse skal rives ned pga. miljøgiften PCB.

I marts 2020 vandt Forstadsmuseet Årets Formidlerpris for projektet. Formidlerprisen uddeles af foreningen MiD (Museumsformidlere i Danmark).

Juryen valgte Historier i Højhuset med følgende begrundelse:

”Åbner op for en ukendt verden og flytter fordomme”
Juryen fra MiD begrunder valget af netop dette projekt med, at det åbner op for en ukendt verden, flytter fordomme og faktisk laver museumsformidling uden et museum, idet det flytter formidlingen til netop det sted, det omhandler: Højhusene på Brøndby Strand.

Juryen kalder projektet nyskabende, fordi det formidler politiske strømninger og sidestiller hr. og fru. Danmark med kulturelle kendisser. Fordi det rusker op i vores fordomme – og for dem, der bor i højhusene: Styrker den lokale identitet. Projektet er også særligt relevant, fordi det peger på, at der er brug for at forstå, hvordan vi er forskellige – og at museer er med til at pege på et fællesskab, som netop dette projekt gør. Og så formidler de en kulturarv, der er både historisk og her-og-nu.