3 rundvisninger i modernismens landskab

Kom med på tre rundvisninger i Brøndby og Hvidovres modernistiske landskaber i Avedøre Stationsby og Papegøjehusene i Hvidovre og Brøndby Strand Parkerne i Brøndby.

Papegøjehusene og Strandhavevej

En verdenssensation! De liggende skyskabere! Der blev ikke sparet på ordene, da Papegøjehusene og Strandhavevejbebyggelsen i Hvidovre skulle opføres i 1950’erne, og byggeriet blev omtalt i verdenspressen. Med Papegøjehusene og søsterbebyggelsen på Strandhavevej tog arkitekt

Svenn Eske Kristensen for alvor et syvmileskridt i udviklingen af byggeriet. Det var nødvendigt for at løse efterkrigstidens mangel på boliger, og i forstaden var der plads for arkitekter og boligselskaber til at lave nytænkende og banebrydende byggerier, der skulle være ramme for det gode liv for den voksende middelklasse.

Mødested: Papegøjestien bag Kærstykkevej 83, 2650 Hvidovre.

Tidspunkt: 16. april 2023 kl. 11-13.

Billet: 50,- inkl. forfriskning købes her.

Kontaktperson: Bitten Larsen tlf. 61 91 68 05

Avedøre Stationsby – en genfortolket middelalderby

Da kommunalbestyrelse, planlæggere og arkitekter skulle planlægge den inderste Køge Bugt-by vendte de blikket mod syd. Efter en studietur til Dubrovnik blev den nye by anlagt med bymur og middelalderlig hovedgade. Se hvordan middelalderens labyrintiske gadestuktur blev gentænkt i den regelrette modernisme og hør hvordan trafikseparering, zoneinddeling og institutioner skulle give alle tænkelige goder i et moderne liv i forstaden.

Mødested: Ved Burger Station ved Avedøre Station, Byvej 230, 2650 Hvidovre.

Tidspunkt: 14. maj 2023 kl. 11-13.

Billet: 50,- inkl. forfriskning købes her

Kontaktperson: Bitten Larsen tlf. 61 91 68 05

Brøndby Strand Parkerne – drømme og idealer

Brøndby Strand Parkernes ikoniske højhuse fra 1970’erne er kendt af de fleste, når de kører forbi på motorvejen, og da de blev bygget, var der store forventninger til det nye byggeri. Folk ville have store og rummelige lejligheder med moderne faciliteter som køleskab, badekar, vaskemaskine og opvaskemaskine. Boligen måtte gerne ligge tæt ved strand og grønne områder, og der skulle være plads til at parkere bilen. Brøndby Strand Parkerne havde det hele! Kom med på en rundvisning i Brøndby Strand Parkerne og hør om alt lige fra idealerne bag de himmelstræbende betonhøjhuse, de store grønne områder til det levede liv bag betonens mure.

Mødested: foran Kulturhuset Brønden, Brøndby Strand Centrum 60, 2660 Brøndby Strand

Tidspunkt: 24. maj 2023 kl. 17-19

Billet: 50,- inkl. forfriskning købes her