Fyraftensrundvisning i september: Hvidovre Kirkegård

Hvidovre

‘Gå stille over Gruset
her er de Dødes Land’

Hvidovre Kirkegård er det mest koncentrerede historiske landskab i kommunen. Her hviler sognets døde fra mange århundreder. De ældste grave er naturligvis ikke længere til at identificere, men heldigvis har vi endnu bevaret et antal af ældre gravsteder, hvor stenen stadig står på sin oprindelige plads på gravstedet.

Det giver meget mening at færdes i det gamle kulturlandskab, når den lokale historie skal forstås.
Her ligger de, gårdejeren, kroejeren, politikeren, læreren, modstandskvinden, billedhuggeren og alle de andre. Her ses udviklingen i gravstedernes udsmykning og befolkningens navneskik. Her møder vi nu også på godt og ondt nutidens behandling af det henved 1.000 år gamle kulturlandskab.

Forstadsmuseets Poul Sverrild står for rundvisningen, som starter torsdag d. 20. september kl. 17 og gentages søndag d. 23. september fra kl. 14.30.

Mødested: Ved Rytterskolen

Rundvisningen er gratis, men da der er et begrænset antal pladser er tilmelding til Forstadsmuseet nødvendig på tlf: 3649 0030 eller på mail: forstadsmuseet@forstadsmuseet.dk