Forstadsmuseet og statsanerkendelsen

Åbent samråd om, hvorfor Forstadsmuseet ikke har opnået statsanerkendelse

Forstadsmuseet søgte sommeren 2015 om statsanerkendelse og blev positivt indstillet af Kulturstyrelsen blandt andet på grund af museets høje faglige niveau, emne og nytænkning. I starten af det nye år fik museet imidlertid afslag af kulturministeren med begrundelsen om, at der i øjeblikket ikke er økonomisk grundlag for en statsanerkendelse. Denne begrundelse har vakt undren hos SF’s kulturordfører Holger K. Nielsen: “Når argumentet er økonomisk, betyder det, at man ikke har mulighed for at få nye statsanerkendte museer, hvis ikke der bliver tilført flere midler. Det risikerer at betyde, at gruppen af statsanerkendte museer bliver en statisk størrelse”. SF indkaldte derfor ministeren til samråd d. 15. marts. Se samrådet her.

Forstadsmuseet i medierne

Sagen om Forstadsmuseet og statsanerkendelsen bliver også debatteret i medierne. Læs og hør om sagen her:

Radio 24syv

DR Online

P1 Eftermiddag

Politiken

Historien i Gaden

Forstadsmuseet er ikke et traditionelt museum med udstillingslokaler og montre. I stedet formidles historien dér, hvor den er sket, og dér hvor borgerne færdes i forvejen. Det kalder vi Historien i Gaden. Besøg alle historierne her.