Direktørens villa – Greve Allé 58

Resumé

I 1956 bestilte fabrikant Carl J. Christensen en af Hvidovres førende arkitekter, Ramild Jørgensen, til at tegne en villa på Greve Allé 58. Den skulle ligge i tæt tilknytning til hans metalvarefabrik, som var en af de mange små industrier i 50’ernes Hvidovre.

- Læs hele historien herunder

Af: Ditte Maria Sørensen ved Forstadsmuseet og Arkitekt Grethe Pontoppidan arkitekturet aps

En direktørvilla med karakter

Risbjergkvarteret er i dag et mangfoldigt kvarter, hvor villaen på Greve Allé er en af de lidt mere specielle. Huset er tegnet af Hvidovres egen lokale arkitekt Ramild Jørgensen, som alene i Hvidovre byggede 150 boliger. Han har gjort meget ud af at gøre villaen på Greve Allé speciel, blandt andet er den utraditionelt og asymmetrisk proportioneret. Ramild Jørgensen har leget med bygningsvolumenerne og forskellen mellem den lukkede mur og den åbne glasfacade.

Mange af Hvidovres huse fra især 1940’- 50’erne er bygget med den samme type gule spættede mursten, som ses på Greve Allé. Der er også brugt gule teglklinker på den udvendige trappe. Metalvarefabrikanten fik også sit præg på huset. Det kan særligt ses ved valget af de rundbuede vinduer og støbejernsdetaljerne rundt om på huset, som måske blev fremstillet på hans egen fabrik. Huset er på mange måder et lille slot, og både i størrelse og stil skiller huset sig ud i kvarteret.

Risbjergkvarterets små industrier

Risbjergkvarteret afspejler den uplanlagte byvækst, der prægede kvarteret fra dets spæde begyndelse. Uden faste lokalplaner og overordnede retningslinjer skete byudviklingen tilfældigt. Ideen om at opdele kommunens områder i beboelses- og industriområder var endnu ikke kommet til Hvidovre. Så midt i det voksende boligkvarter blev de små virksomheder og industrier etableret i baghaver og kældre.

Langt op i 1970’erne kender vi stadig til små industrivirksomheder, som var etableret i forbindelse med fabrikanternes private boliger. På Strøbyvej lå en servietfabrik, og i nummer 39 lå også sodavandsfabrikken Svanen frem til 1956. På Hvidovrevej 364 åbnede sodavandsfabrikken Saxo i 1956. Derudover kender vi til et autoværksted på Glimvej, et cykelværksted på Risbjerggårds Allé og et bogtrykkeri på Mørups Allé.

Der var altså et mylder af små industrier og virksomheder, og metalvarefabrikken på Greve Allé 56 var blot en blandt mange. Men fabrikant Christensens virksomhed og ejendom skiller sig dog ud i størrelse fra hovedparten af Risbjergkvarterets industrier.

Fabrikantens byggerier

Fabrikant Christensens virksomhed spredte sig oprindeligt udover tre matrikler langs Greve Allé. Metalvarefabrikken lå Greve Allé 56 og var oprindeligt etableret som en del af fabrikantens egen bolig. På Greve Allé 58 byggede han i 1958 direktørvilla, og på Greve Allé 54 opførte han i 1961 en større beboelsesejendom, der måske har været for fabrikkens ansatte.

Ved alle tre grunde er opført havemur ud mod vejen og er i dag det eneste, der signalere, at de oprindeligt har været forbundet. Ligesom ejendommen på Greve Allé 56 havde haft dobbeltfunktion både som privat bolig og fabrik, bliver villaen på Greve Allé 58 også bygget med en dobbeltfunktion. Huset skulle nemlig ud over at fungere som familiens private bolig rumme repræsentationslokaler for de lamper, Christensen producerede på sin metalvarefabrik.

På terrassen står stadig en af de lamper, som blev produceret på fabrikken. Rundt om i Risbjergkvarteret er det muligt at finde tilsvarende lamper. Boligerne på Greve Allé 54 og 58 eksisterer stadig, derimod er den oprindelige metalvarefabrik, som lå i nr. 56, for længst væk. Den blev revet ned i 1975 og erstattet af et parcelhus. De to bevarede ejendomme og havemuren står i dag tilbage som spor fra en af de driftige industrivirksomheder i Risbjergkvarteret.

Arkitektens tip:

Haven og havemure fra opførelsestidspunktet er ofte en vigtig del af husets stil. Huset på Greve Allé 58 har en arkitekttegnet prydhave, som kan vises frem til gæster, mens de tidlige typehuse havde en nyttehave med frugttræer og grøntsager. Det er altid godt at se på hus og have som en sammenhæng, når man bygger om.

Hvis man gerne vil se de originale tegninger og byggeansøgning på sit hus kan man gå ind på weblager.dk Her har Hvidovre Kommune indscannet alle kommunens byggesager.