Købmand Aagaards muremestervilla – Vestkærs Allé 8

Resumé

Duften af friskmalet kaffe, der fyldte det lille butikslokale, en lem i gulvet ned til varelageret og et sirligt foldet kræmmerhus med bolsjer, som Købmand Aagaard delte ud til udvalgte børn i kvarteret, er alt sammen minder fra en svunden tid i Købmand Aagaards butik på Vestkærs Allé 8.

- Læs hele historien herunder

Af: Ditte Maria Sørensen ved Forstadsmuseet; Arkitekt Grethe Pontoppidan arkitekturet aps.

Murermestervillaen 1915-1930’erne

I en typisk dansk muremestervilla på hjørnet af Vestkærs Allé og Ege Allé lå Købmand Aagaards butik. Sammen med andre små butikker var købmanden fra 1932 med til at give Risbjergkvarteret liv. Aagaards murermesterhus er en tidlig form for typehus og er udtryk for godt håndværk, der står velbevaret i dag.

Det er et gedigent og velproportioneret hus med udnyttet tagetage og en skorsten. Det matte, røde tegltag er sluttet glat af ved gavlen, tagryggen er lagt i mørtel, og ved tagrenden har tegltaget en klassisk opskalkning, et lille svaj, der forhindrer regnvandet i at løbe ned ad facaden. Murværket er håndstrøgne sten med den røde farve, som er særlig typisk dansk. Facaderne har en lille muret taggesims, og over vinduerne ser man de buede murstik af lodret stillede sten.

Generelt har murermestervillaerne haft klassiske småsprossede vinduer. De er resultatet af mange hundrede års dansk håndværk. De udadgående rammer ser man ikke i så mange andre lande, men det er praktisk, at man kan stille blomster i vindueskarmen. De tynde sprosser er fint profileret, så vinduesrammen indefra ikke ser så mørk ud imod dagslyset. Og sprosserne er gjort så tynde som overhovedet muligt for at få mest mulig lys ind. Muremestervillaen er udtryk for gedigent og ærligt byggeri, og det var altså i de rammer, at Købmand Aagaard åbnede sin Købmandsbutik og i de næste 40 år drev butik.

Købmand Aagaards butik

Tidligere kunder hos Købmand Aagaard erindrer duftene af kaffe og andre kolonialvare, der kom dem i møde når de trådte ind i butikken. Det var en rigtig gammeldags købmandsforretning med store glas fyldt med slik på købmandsdisken og sække med korn på gulvet. Købmandsdisken er i dag bevaret og står stadig i huset. I hver enkelt skuffe kan man stadig se priserne på de enkelte vare, som købmandsparret i sin tid havde indskrevet med blyant.

Varerne blev leveret i varegården og derefter ført ned i kælderens lokaler under butikken. Det var blandt andet her sodavandene var gemt, hvilket flere af børnene i kvarteret vidste til. Det var nemlig småt med pladsen i butikken, og en lem i butiksgulvet åbnede derfor ned til varelageret i kælderen. Ved at spørge efter en sodavand, kunne de lokke hr. Aagaard væk fra disken, og hurtigt snuppe et stykke slik fra disken.

Købmandsbutikken henne om hjørnet

Livet i Risbjergkvarteret var fra 1930erne og op til en gang i begyndelsen af 1970érne et helt andet end, vi kender det i dag. Der var endnu ikke noget, der hed store supermarkedskæder eller storcentre, i stedet foregik den daglige handlen lokalt i små forretninger. Spredt rundt i området lå købmandsforretninger, slagter og bager, og som det var almindeligt på denne tid, blev de etableret i forbindelse med deres beboelse i muremestervillaer og mindre huse.

Ofte var de placeret centralt på et hjørne, så de kunne ses af flest muligt. På Risbjergvej kender vi blandt andet til flere købmandsbutikker, som lå overfor hinanden på hvert sit hjørne. På Risbjergvej 17 lå Hr. og Fru Ane Johanne Andersens købmandsforretning, og på hjørnet overfor lå Købmand Bengtzens butik på Risbjergvej 22. Og igen længere ud mod Brostykkevej på Risbjergvej 5 lå Købmand Jørgensens butik.

Indtil begyndelsen af 70érne, hvor en del af de lokale købmand lukkede, var de en vigtig livsnerve i det lokale samfund. Flere af butikkerne stod naturligt overfor et generationsskifte. Det var blevet sværere at drive de lokale butikker, og de lukkede ned i takt med, at købmændene gik på pension.  Købmanden på Kløverprisvej lukkede derfor i 1970, Købmand Aagaard lukkede sin butik ned i 1972, og Søren Kudsk så sent som i 1977.  Alle var de på dette tidspunkt oppe i årene, og butikkerne lukkes ned i forbindelse med deres pensionering.

Pladsen foran butikken var i Aagaards tid anlagt som en parkeringsplads for de handlende. Men med den ændrede funktion i 1972 inddrages pladsen til forhave, og der sættes i stedet hegn med en låge omkring. Muremestervillaen Vestkærs Allé 8 vidner i dag om det liv, der herskede rundt om på vejene i kvarteret. Dengang da de små familiedrevne forretninger stadig var livsnerven i Hvidovres lokalsamfund.

Arkitektens tip

Murermesterhusene er godt håndværk, som næsten ikke er til at slide op. Selv de gamle vinduer kan sagtens holde 100 år mere og med en indvendig forsatsrude, kan man isolere dem billigere og måske endda bedre end med nye termovinduer. På bygningsbevaring.dk kan man finde anvisninger om vedligeholdelse og energirenovering af gamle vinduer.