Hvidovre Station – fra trinbræt til trafikalt knudepunkt

Resumé

På Hvidovre S-togsstation opdaterer de elektroniske tavler konstant Linje B-togenes hyppige ankomster og afgange. Stationen er for mange Hvidovre-borgere et centralt punkt, når de skal afsted til skole eller arbejde – og hjem igen. For 80 år siden var virkeligheden en anden. Dengang var det slet ikke muligt at rejse med tog til Hvidovre.

- Læs hele historien herunder

Af: Forstadsmuseet

Ganske vist har Roskildebanen skåret gennem området, siden den blev anlagt i 1847, men det var først i 1935, at toget overhovedet standsede i Hvidovre, efter et beskedent trinbræt var blevet anlagt. Hermed fik forstaden endnu en forbindelse til København som supplement til busruterne ad Køgevej og Vigerslev Allé.

Den første, beskedne togstation
Trinbrættet, der officielt hed Hvidovre Holdeplads, skulle ligge på Hvidovrevej ved kommunegrænsen mellem Rødovre og Hvidovre. Hvidovre Avis spåede, at det nye tiltags betydning ville blive ”fuldstændig revolutionerende” og ”en Apelsin i Turbanen” for kommunen. Avisen fortsatte: ”Udviklingen af Kommunen til den side, har hidtil staaet noget i Stampe, hvilket de trafikale Forhold har været Aarsagen til. Men efter at disse Arealer nu saa godt som flyttes Raadhuspladsen en halv Time nærmere, vil der sikkert her sætte en Udvikling og Bebyggelse ind, som vi ikke før har set i Kommunen.”

Trinbrættet blev taget i brug d. 6. oktober 1935. De nye motortog, som netop var blevet sat ind på strækningen mellem København og Roskilde, kom til at betjene passagererne fra Hvidovre. En tur fra Hvidovre til Københavns Boulevardbane (dvs. Hovedbanegården, Nørreport eller Østerport) kostede 35 øre for en enkeltbillet og 55 øre for en returbillet. Selvom Hvidovre Holdeplads ikke længere er i brug, kan man stadig se den oprindelige opgang til trinbrættet på baneskråningen ved Aldi.

S-toget hilses velkomment
Den 17. juni 1953 åbnede DSB en ny S-togsstation, som fra dag ét var en stor succes. Hvidovre Avis fortalte under overskriften ”Publikum stormede S-toget”, hvordan langt over 1000 rejsende benyttede S-toget den allerførste dag. Det var flere, end billetsalget havde kapacitet til at ekspedere, så mange fik ikke løst billet, inden de satte sig på S-toget, hvilket konduktørerne ifølge avisen bar over med.

”At der er Glæde i Hvidovre over den nye S-bane er forstaaeligt, og Glæden over, at man kom ind under Bybanetakst er endnu større – knap saa stor er Glæden i Brøndbyøster – blot 3 min længere Kørsel – og man er inde under den saakaldte ”Tarif-kilometer”.” Følgelig måtte Brøndby-passagerer betale mere end dobbelt så meget som folk, der rejste fra Hvidovre.

Den nye 20 kilometer lange S-togbane fra København til Glostrup havde kostet 20 millioner. S-togene tilbagelagde hele strækningen på 16 ½ minut. Efter bare en måned blev S-toget dagligt benyttet af cirka 3000 mennesker fra Hvidovre Station, omtrent det samme som i dag.

Ved en trafiktælling i 2008 var antallet af daglige påstigninger på Hvidovre Station 2800.