Byerne langs Køge Bugt: Ishøj

I Ishøj findes den Køge Bugt-byplan, som bedst opfylder le Corbusiers drømme om den vertikale by. Han mente for at skabe plads til så mange som muligt og samtidig så store grønne områder som muligt, skulle byerne planlægges i højhuse. Ved Ishøj Station rummer Ishøj Bycenter kommercielle forretninger og offentlige funktioner som posthus og bibliotek i stue- og kælderplan, mens rådhus, boliger og hotel er placeret i to højhuse på hver ni etager.

Ved siden af Ishøj Bycenter planlagde Ishøj Sogneråd resten af den nye by. I forlængelse af centeret ligger svømmehallen og videre herfra fører en betonbro over i Ishøj-planen, som i starten af 1990’erne blev omdøbt til Vejleåparken. Udover Vejleåparken og center ligger montagebyggerierne Ishøj Centrum og Vildtbanegård som en del af den nye Ishøj By, som i alt kom til at fylde 1/5 af kommunen.

Hvilke grunde kan der være til, at Ishøj-planen skiftede navn til Vejleåparken?