Byerne langs Køge Bugt: Hundige

Planlægningsudvalget for Køge Bugt havde planlagt, at Hundige Center skulle være sektorcenter og dermed hovedcenter for de 150.000 nye indbyggere, som Køge Bugt-planen skulle give bolig til. Men Hundige Center er et godt eksempel på de enkelte kommuners selvbestemmelse i planlægningen. Både Greve Kommune og Ishøj Kommune lavede benspænd for Hundige Center.

Som sektorcenter skulle Hundige Center have været kommercielt og kulturelt hovedcenter for hele Køge Bugt-området, men da Ishøj Kommune fik tilbud fra lavprisvarehuset A-Z, som ønskede at bygge i Ishøj Bycenter kunne de ikke modstå fristelsen. Dermed blev hele centerstrukturen i Køge Bugt-planen forvredet.

Udover at Hundige Center skulle være sektorcenter, var det også Planlægningsudvalgets idé, at det skulle være centrum for Greve Kommune. Rådhus, gymnasium, posthus og kulturhus skulle være under tag med de kommercielle aktiviteter, men kommunen valgte i stedet at fortsætte den linje, den allerede havde lagt ved at placere det nye rådhus og gymnasium fra 1974 ved Greve Station i nærheden af det gamle rådhus.

Hvem er det til gavn for, at centerstrukturen i Køge Bugt-planen blev forvredet? Savner vi det store sektorcenter?